Szkolenie DBT (terapia dialektyczno behawioralna)
Terapia dialektyczno-behawioralna (DBT) to jedna z najlepiej udokumentowanych metod leczenia zaburzeń emocjonalnych, oparta na solidnych podstawach naukowych i klinicznych.
Udział w szkoleniu z DBT to szansa na rozwinięcie praktycznych umiejętności pracy z pacjentami doświadczającymi intensywnych emocji, zachowań impulsywnych czy kryzysów samobójczych. Szkolenie łączy teorię z ćwiczeniami praktycznymi, umożliwiając natychmiastowe zastosowanie poznanych technik w codziennej pracy terapeutycznej.
Jeśli chcesz wzbogacić swój warsztat o skuteczne narzędzia i zwiększyć efektywność terapii z najtrudniejszymi pacjentami, DBT otwiera nowe możliwości rozwoju zawodowego – zapraszam do kontaktu.
Ogólny zakres szkolenia
| Moduł (godz. 10:00–16:00) | Cele | Zawartość modułu | Narzędzia pracy |
|---|---|---|---|
1. Podstawy DBT-A | Zdobycie podstawowej wiedzy o DBT-A. Nauka stosowania specyficznych strategii i technik DBT w pracy z młodzieżą i ich rodzicami. Podstawowe moduły treningu umiejętności. | - Wprowadzenie, epidemiologia i diagnostyka, skuteczność DBT-A - Nawiązywanie kontaktu, strategie commitmentu, budowanie relacji - Analiza zachowania i analiza łańcuchowa - Planowanie terapii (przykłady przypadków) - Coaching umiejętności w stanach wysokiego napięcia | Handouty, odgrywanie ról, praca w grupach, filmy/video |
2. Poziom średnio zaawansowany | Pogłębienie wiedzy o DBT-A. Zastosowania rodzinnych „skills” w pracy z rodziną i opiekunami młodzieżą. | - Wprowadzenie do pracy z rodziną, założenia, hierarchia celów - Commitment z rodziną - Model bio-społeczny - Moduł: Znalezienie złotego środka - Umiejętności rodzinne (Family Skills wg Fruzzettiego): model transakcyjny, strategie terapeutyczne, bezpieczeństwo, zarządzanie konsekwencjami, psychoedukacja, uważność w relacjach, wyrażanie emocji, odbudowa relacji, walidacja, akceptacja | Handouty, odgrywanie ról, praca w grupach, filmy/video |
3. Zaawansowany poziom – DBT-A stacjonarnie | Zastosowanie DBT-A w środowisku stacjonarnym. Pogłębienie umiejętności przekazywania skills i radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, szczególnie dynamika w grupie nastolatków. | - Struktura terapii stacjonarnej - Planowanie i przygotowanie terapii - Moduły leczenia - Spotkania z opiekunami - Zarządzanie konsekwencjami - Strategie dialektyczne - Spotkania zespołu (Consultation Team) - Strategie kryzysowe - Dynamika grupowa i zasady na oddziale - Pogłębione nauczanie umiejętności, praca z emocjami, trudności w treningu umiejętności | Handouty, odgrywanie ról, praca w grupach, filmy/video |
4. Profesjonalizacja pracy z DBT-A | Udoskonalenie stosowania metod i strategii DBT-A. Praca z trudnymi przypadkami, suicydalnością, wypaleniem, dbaniem o zespół i samego siebie. | - Strategie interwencji dialektycznych - Dobór momentu interwencji - Konceptualizacja przypadku - Trudności w pracy z rodziną - Superwizja i zarządzanie zespołem - Praca z samobójstwami (ostrymi i przewlekłymi) - Praca z współchorobowościami - Aktywacja zasobów - Profilaktyka wypalenia zawodowego - Zgodność z DBT (DBT Adherence) | Handouty, odgrywanie ról, praca w grupach, filmy, własne nagrania uczestników, superwizje przypadków uczestników, dyskusje konkretnych trudnych sytuacji klinikcznych uczestników kursu. |

